ده اشتباه بزرگ در مدیریت پول The Top Ten Mistakes in Money Management
هنر نهم
اخبار،کتب،مقالات،پایان نامه های مدیریتی

بسم الله الرحمن الرحیم             

(In the Name of God, The Beneficent, The Merciful)

ده اشتباه بزرگ در مدیریت پول 

   The Top Ten Mistakes in Money Management

 

1. نداشتن برنامه ای مشخص برای هزینه کردن: این پرسش که «پول کجا می رود؟» پرسشی است که هر روزه بسیاری از خود می پرسند. در واقع این پرسش از آنجا ناشی می شود که آنها برنامه و برآورد مشخصی از نیازها و خواسته هایشان و نیز میزان هزینه هایشان ندارند. برای رسیدن به اهداف مالی در زندگی باید برنامه مشخصی برای مدیریت پول داشت تا در هزینه کردن آن بتوان خردمندانه تصمیم گرفت. برای این منظور لازم است ابتدا اولویتهای حودتان را مشخص کنید: هزینه های معمول خودتان را بدانید و اهداف و برنامه های خود را در قالب اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنید. اکنون نگاهی نقادانه به هزینه های خود انداخته و آنهایی را که ضرورتی ندارند حذف کنید.

2. نداشتن پس انداز: متخصصین اقتصادی توصیه می کنند که هر خانواده ای دست کم 50 درصد از درآمد سالیانه اش را پس انداز کند. برای دستیابی به این مقصود لازم است عادت نگهداری صحیح از وسایل زندگی و محتاط بودن در هزینه کردن را در خود ایجاد کرد. در واقع اهمیت پس انداز هنگامی معلوم می شود که هزینه های پیش بینی نشده ای در شرایط اضطراری به وجود آید. داشتن یک حاشیه امنیتی در پس انداز کردن به شما احساس امنیت و آرامش خاطر بیشتری خواهد داد. فراموش نکنید که داشتن حساب پس انداز موقعیت و اعتبار شما را در فعالیتهای بانکی بهبود می دهد.

3. استفاده بیش از حد از خریدهای نسیه ای کارتهای اعتباری: استفاده از کارتهای اعتباری می تواند بسته به نوع استفاده شما، سودمند و یا دردسرساز باشد. بزرگترین مشکل مربوط به به این کارتها آن است که افراد معمولاً بیشتر از مقدار اعتبار خود خرج کرده و بدهکار این نوع حسابها می شوند. به طور کلی خریدهای قسطی نیازمند توجه و دقت خاصی است. باید دقت داشت که زمان بندی و مقدار قسطها با بودجه تان همخوانی داشته و هیچگاه فراتر از توانتان نباشد. همواره صورتحسابی از حساب کارت اعتباری یا دیگر حسابهای بانکی خود داشته باشید تا موجودی و برآوردی از درآمدها و هزینه هایتان همیشه تحت کنترلتان باشد. مراقب باشید که هیچگاه بدهکار بانک نشده تا مجبور به پرداخت بهره های سنگین نشوید.

4. استفاده نامناسب از درآمدهای هنگفت و غیرمنتظره: هنگامی که درآمدی هنگفت و غیرمنتظره ای (از قبیل جایزه، انجام معامله ای پرسود و غیره) نصیب افراد می شود بسیاری از خانواده ها تمایل پیدا می کنند که این پول اضافی را برای موارد غیر ضروری و صرفاً تجملی خرج کنند. طبعاً، به زودی همین پول تمام خواهد شد. روشهای زیادی برای بهره گیری موثر از پولهای هنگفت و غیرمنتظره وجود دارد. می توانید آن را پس انداز کنید و یا با آن نیازهای اساسی هزینه­بر خود را تامین کنید.

5. عدم ایجاد آمادگی برای هزینه های بزرگ: همه ما سالانه هزینه های بزرگ و قابل پیش بینی ای داریم که البته زمانبندی مشخصی ندارد. پرداخت حق بیمه های سنگین و فراموش شده یا صورتحسابهای مالیاتی، چنانچه اندوخته کافی برای آن تدارک ندیده باشید، می تواند آشفتگی و دردسر مالی برایتان ایجاد کند. برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی لازم است فهرستی از تمامی اینگونه هزینه ها تهیه و مجموع آنها را تقسیم بر عدد 12 کنید. بالتبع لازم است هرماهه یک دوازدهم از مبلغ مذکور را ذخیره کنید.

6. درنظر نگرفتن هزینه های مالکیت: در برخی از موارد هزینه یک کالا صرفاً بهای اولیه برای خرید آن نیست. این مساله به ویژه در مورد خودرو صادق است. بسیاری از هزینه ها برای همه آشنا است اما افراد معمولاً زمانی این هزینه ها را درنظر می گیرند که با آنها مواجه شوند. اگر خودرویی را به صورت قسطی خریده اید احتمالاً متوجه شده اید که قسطهای ماهیانه آن در برابر هزینه های راه اندازی خودرو اندک است. هزینه های راه اندازی خودرو عبارتند از: سوخت، روغن، تعمیرات، نگهداری، لاستیکها، بیمه، هزینه ثبت رسمی، پارکینگ، عوارض و غیره. به علاوه اینکه یک خودروی نو به قیمت 10 میلیون تومان پس از گذشت یکسال به میزان حدوداً دو میلیون تومان افت قیمت پیدا می کند. ممکن است این افت قیمت را جزو هزینه های خود به حساب نیاورید ولی هنگامی متوجه آن می شوید که بخواهید خودرو را بفروشید.

7. انجام هزینه های «هَوَسانه»: خریدهای هَوَسانه (یعنی پرداخت هزینه برای چیزهای کوچک و متفرقه) چنانچه با هم جمع شود می تواند به هزینه های هنگفتی تبدیل شود. برای جلوگیری از این مشکل لازم است تک تک هزینه هایی که می پردازید را نوشته و با هم جمع کنید. با بازنگری دقیق این هزینه ها می توانید از تکرار بسیاری از موارد غیرضروری مشابه جلوگیری کنید. هنگامی که گرسنه هستید از خرید خواربار پرهیز کنید چرا که ممکن خیلی بیشتر از نیازتان خرید کنید. از تلف کردن وقت در مراکز خرید جلوگیری کنید (هیچگاه چیزی را که قصد خرید آن را ندارید نخرید). هرگاه بتوانید در برابر وسوسه های خریدن چیزهای کوچک و غیر ضروری مقاومت کنید، پول بیشتری برای تهیه موارد ضروری زندگی خواهید داشت.

8. عادت داشتن به خرید کردن بی دقت: ما همواره برای خریدن چیزها تحت فشار وسوسه هایمان قرار داریم، در حالیکه خواسته های ما بسیار بیشتر از نیازهای ما است. تبلیغات تجاری هم این فشار را بیشتر می کند. به این ترتیب این عوامل منجر به خریدن لوازمی می شود که واقعاً به آنها نیاز نداریم و یا بدون بررسی و مقایسه ارزش و قیمت آن خریداری شده است. همواره پیش از خرید کردن از اعتبار فروشنده مطلع شوید. برچسبهای روی کالاها و نیز برگه های ضمانت و مشخصات محصول را به دقت مطالعه کنید. مراقب باشید تحت تاثیر تاکتیکهای فشار

 

مهم نیست که چقدر درآمد دارید. مهم این است که با پولتان چه می کنید.

فروشندگان قرار نگیرید.

9. صرفه جویی نکردن مقادیر اندک: از صرفه جویی کردن پولهای کم صرف نظر نکنید. باور کنید که دانه های کوچک می توانند تبدیل به درختانی تنومند شوند. اگر هفته ای 10 دلار پس انداز کنید ظرف کمتر از دو سال بیش از 1000 دلار خواهد شد. چشم به هم بزنید این زمان گذشته است.

10. نداشتن تحمل و صبر: این مشکل در افراد جوان شیوع بیشتری دارد و عامل بسیاری از ناخرسندیها است. غالباً این افراد می خواهند راهی را که والدینشان طی بیست و اندی سال طی کرده اند یک شبه بپیمایند. شرایط رفاهی هم که در فیلمها و برنامه های تلوزیونی نمایش داده می شود فراتر از توان مالی بسیاری از خانواده ها بوده و هیچگاه با قرض کردن و بدهی های متعدد به دست نمی آید. برای رفع این مشکل باید از راهبرد «اکنون پس انداز کن، بعداً بخر» بهره گرفت. به علاوه آنکه داشتن یک برنامه منظم مدیریت پول می تواند شما را زودتر به اهداف اقتصادیتان برساند.

والسلام   88.8.9

مراجع:

                References:

1-     http://www.personalmoneymgmt.com/

2-     http://www.glasbergen.com/images


دوستان گلم هنر نهم را از نظر علمی و فنی واصول و نحوه ارائه مطلب چگونه ارزیابی می کنید؟؟ خوشحال می شیم نظراتتون رو درمورد مدیریت مطالب بیان کنید. بی شک پیشنهادات شما خوانندی عزیز مورد استفاده ما در ارائه مطالب بعدی خواهد بود و لذا پیشا پیش از انتقادات و پیشنهاد های (نظرات) شما عزیزان تشکر می کنیم. محمد فاضل شوکتی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:اقتصادی,
ارسال توسط محمدفاضل شوکتی